1e fase: Waterpomp en fundering school: 27/3 – 20/4 2019
Voor begonnen wordt met de bouw van de school in Mondeh Town, zal eerst een waterpomp geslagen worden op het terrein waar ook de school komt.
In Mondeh Town was slechts één waterpomp voor gemeenschappelijk gebruik maar deze is stuk en kan niet meer gebruikt worden. Een waterpomp is noodzakelijk voor een grote concentratie van schoolkinderen, geschat wordt op 35 kinderen per klas. De kinderen moeten maximaal 6 kilometer lopen om bij school te komen. Bovendien is voor de bouwers van de school ook water direct voor handen evenals voor de dorpsbewoners.
De bouw van de waterpomp vindt plaats onder leiding van een ervaren projectleider, Daniel Mulbah. In Ede zal de voortgang ervan gevolgd worden via foto’s en films. Het beeldmateriaal zal duidelijk maken of dit onderdeel van het project succesvol is verlopen.

Op advies van de projectleider Daniël Mulbah is met de bouw van de waterpomp tegelijkertijd begonnen met de fundering van het schoolgebouw. Het aantal vrijwilligers dat beschikbaar is kan worden ingezet. Dit bespaart tijd en geld.

2e fase: Casco bouw van de school: 22/4 – 15/6 2019
Aanvankelijk zou de opbouw plaatsvinden van drie lokalen in 2019, een lerarenkamer, aanschaf van 105 tafels en stoelen, een keuken, en twee toiletten. De bouw zal wederom onder leiding van de projectleider plaatsvinden die de vakmensen en vrijwilligers aanstuurt. Intussen zouden dan financiën kunnen worden ingezameld om in 2020 de overige drie lokalen te kunnen afbouwen.
Al spoedig kwam de architect met het voorstel om de zes lokalen in een keer af te bouwen. Het argument was dat de bouwconstructie voor wat de muren en het dak betreft dan sterker zal worden. Dat advies sprak ons aan, maar de financiële consequenties leken onoverkoombaar. Als bestuur moesten we een beslissing nemen. Echter, twee dagen voor de bestuursvergadering kregen wij onverwacht een donatie van 30.000,- euro. Het voorstel van de architect om het schoolgebouw in een keer af te bouwen kon gerealiseerd worden. Met beeldmateriaal kan gevolgd worden of ook dit onderdeel van het project succesvol is voltooid. De tweede fase betrof de opbouw van de muren voor lokalen, de lerarenkamer, de keuken en toiletten en het maken van een septictank en het maken van het dak.

3e fase: Afbouw Schoolgebouw: 17/6 – 22/9 2019
Met grote voortvarendheid is de school afgebouwd. Ramen en deuren zijn geplaatst. De vloeren zijn geëgaliseerd, Het dak aan de binnen is betimmerd. Het gebouw is geschilderd. Schoolmeubels zijn gekocht en geplaatst voor 230 leerlingen.

4e fase: Start van het onderwijs op 30/9 2019 Het aantal kinderen dat voor het eerst gaat deelnemen aan het onderwijs is van 210 gestegen tot 230. Hun leeftijd loopt van 3 tot 19 jaar. Voor de jongste kinderen is er kleuteronderwijs. Voor de tieners is er een een aangepast leerpakket: lezen, rekenen en schrijven. Met deze basiskennis zullen in onderling overleg beroepsvaardigheden worden aangeleerd zodat zij zich zo snel mogelijk in eigen onderhoud kunnen voorzien. Het onderwijs op de school moet voldoen aan de officiële onderwijsrichtlijnen van de overheid. De kinderen hebben voor eenmalig van onze stichting een uniform en leermiddelen gekregen (schriften, boeken, schrijfbenodigdheden en een rugtas). Er zijn 11 onderwijsmedewerkers, waaronder de directeur, de adjunct-directeur en de administratief medewerker. De officiële opening heeft plaatsgevonden op 22 november 2019 in aanwezigheid van Christiana Lewis en hoogwaardigheidbekleders uit Liberia, de schoolkinderen en hun ouders. De school heeft de naam gekregen van “Christiana N. Lewis School of Excellence”.

5e fase: Start bouw omheining en aanleg schoolplein: 1 maart – 15 mei 2020. De bouw van de waterpomp en het schoolgebouw met zes lokalen is zo voorspoedig verlopen dat het bestuur wilde onderzoeken of aanvullende projecten mogelijk zijn. Daarvoor is bij de projectleider Daniël informatie ingewonnen over de kosten van: 1- het betegelen van het schoolplein en 2 – een omheining/hek rondom het schoolterrein. De opgave die daarover is ontvangen laat de begrote kosten zien:

  1. Betegelen van het schoolplein: breedte 14 meter x lengte 53 meter = 742 m2. De kosten daarvan zijn 12.100,- euro.
  2. Omheining van het schoolterrein = 16.360,- euro

De beide voornoemde projecten vloeien voort uit een noodzaak. Op de foto’s 31, 32, 34, 35 en 36, ziet u dat het schoolgebouw is omgeven door water. Oorzaak is de grote regenval tijdens het regenseizoen dat loopt van juli t/m oktober. De kinderen moeten via een pad van zandzakken naar school. Om dit goed te regelen voor 230 kinderen is moeilijk. De opzet is nu om de grond op te hogen en er een betegeld schoolplein van te maken dat enigszins schuin afloopt waardoor het water niet op het schoolplein blijft staan. De omheining is voor de veiligheid van het schoolgebouw en de waterpomp.

Met behulp van sponsoren kon op 1 maart 2020 begonnen worden met de bouw van de omheining. Daarna werd het schoolplein aangelegd. Op 15 mei 2020 was het schoolgebouw met omheining en schoolplein voltooid. Al deze werkzaamheden zijn in 14 maanden tot een afronding gekomen. Alle werkzaamheden zijn financieel binnen de begroting gebleven. De totale projectkosten zijn 95.295,- euro. Maar er is nog een tekort van 10.000,- euro.

Helaas kreeg ook Liberia te maken met de corona-epidemie. Op 15 mei werd de lock down voor de school ingevoerd. De kinderen kregen schoolwerk mee naar huis. Dat moet later op school worden ingeleverd om door de docenten te worden nagekeken.

6e fase: Tweejarig contract voor Daniël Y. Mulbah 1 oktober 2020 – 1 oktober 2021 De school is afgebouwd. Er zijn 230 leerlingen en 11 onderwijskrachten. Daniël Y. Mulbah heeft bij dit alles een centrale rol vervult. Hij was een bindende factor tussen de vrijwilligers en vakmensen, tussen leerkrachten en ouders. Dit was voor ons bestuur aanleiding om Daniël nog gedurende twee jaar een coördinerende rol te laten vervullen in het aansturen van het onderwijsteam, zorgen dat de leerdoelen van de overheid worden gehaald, de selectie van leerlingen en het vaststellen van hun kennisniveau, de relatie tussen onderwijskrachten en de ouders onderhouden en tenslotte kijken welke opleidingsmogelijkheden er moeten komen voor de jongeren die de basisschool met succes hebben afgerond.

Wij hebben in onderling overleg met Daniël afgesproken dat hij vanaf 1 oktober 2020 voor zijn coördinerende rol 2.080,- USDollar per 3 maanden zal ontvangen. Dit bedrag is incl. reiskostenvergoeding en andere kosten. Met behulp van donateurs zal geprobeerd worden dit bedrag bijeen te krijgen. De totale kosten voor de begeleiding door Daniël zullen voor 2020 en 2021 8×2.080 = 16.640 USD bedragen ofwel 14.718 euro.

Evaluatie van het eerste schooljaar. Het eerste schooljaar is afgerond in december 2020. Het verslag van het eerste schooljaar laat de volgende resultaten zien: De school telt 9 onderwijzers en 2 stafleden. Er is gestart met 230 leerlingen. De leerlingen zijn vooraf getest op hun kennisniveau en op grond daarvan zijn ze in het leerjaar geplaatst dat bij hun kennisniveau past. 17 leerlingen hebben tussentijds de school verlaten; 213 zijn bevorderd naar het volgend schooljaar. De leerlingen die al een bepaald kennisniveau hadden en alleen nog het niveau van groep 8 moesten doen, hebben gevraagd om nog een extra leerjaar om nog extra kennis te verkrijgen. De school staat goed bekend en voor het tweede schooljaar hebben zich 25 nieuwe leerlingen aangemeld zodat het aantal nu op 238 leerlingen komt. Naast de zes lokalen moet nu ook les worden gegeven op de veranda en op het schoolplein.

schets van betegeld schoolplein en omheining

PROJECT BEROEPSONDERWIJS

Nadat bleek dat het basisonderwijs prima functioneerde, kwam in september 2021 het verzoek van het schoolbestuur om te helpen met het opzetten van een beroepsopleiding. De voorkeur van de leerlingen en hun ouders ligt volgens het schoolbestuur bij: electrotechniek, kleermakerij en bakkerijprodukten (gebak). De opleidingen zijn zowel voor leerlingen (na de basisschool) als voor volwassenen.

Wij kunnen ons de wens van het schoolbestuur voorstellen, maar evenals bij het Basisonderwijs hebben wij de garantie gevraagd dat de leraren betaald moeten worden door het Ministerie van Onderwijs. Deze garantie kon het Ministerie niet geven omdat eind 2023 landelijke verkiezingen zullen plaatsvinden. De nieuwe regering zal de beslissing moeten nemen over het wel of niet betalen van de salarissen van de leraren. Onze stichting heeft besloten om het opzetten van beroepsonderwijs voorlopig te laten rusten tot na de verkiezingen.

Project Watertoren 2022

In maart 2022 bezocht Christiana Lewis Liberia. Christiana heeft haar eigendom van de grond waarop de school is gebouwd en het schoolgebouw overgedragen aan het schoolbestuur. Het schoolbestuur bestaat uit vertegenwoordigers van de 5 dorpsgemeenschappen. Het schoolbestuur, gevestigd in Mondeh Town is nu juridisch eigenaar van de grond en het schoolgebouw.

Wat urgent is, is de bouw van een watertoren voor betere hygiënische sanitaire voorzieningen in de school. Ons bestuur heeft de noodzaak daarvan ingezien en samen met Stichting Wilde Ganzen is besloten dit project financieel te ondersteunen. De bouw van de watertoren is gestart op 28 augustus 2022 en opgeleverd op 5 december 2022. De watertoren is 6 meter hoog met een watertank van 1.900 liter. Er zijn 2 tappunten aangebracht zodat ook dorpsbewoners van het water gebruik kunnen maken. De foto’s nrs. 73 t/m 77 geven een weergave van de bouw van de watertoren.

Project Aanschaf Computers 2023

Voor leerlingen die de basisschool hebben beëindigd en meer kennis en vaardigheden willen opdoen, zijn twaalf computers aangeschaft. Daar is grote belangstelling voor. Met de computers leren de studenten werken met audiovisueel materiaal, onderzoek doen, documenteren en nieuwe technieken leren. Dit vergroot hun kansen op de arbeidsmarkt.

Project Landbouw en kleinschalige Veeteelt 2023

Na de basisschool kunnen de studenten ook kiezen voor landbouw en veeteelt. De landbouwmaterialen leren de studenten over de gezondheid van de bodemgrond, kennis van plantensoorten en voedselveiligheid. Hiervoor zijn verschillende zaden en gereedschap voor bodembewerking aangeschaft. Andere studenten leren over het verzorgen en fokken van dieren zoals geiten, kippen. Er zijn 8 paar kippen, 3 paar geiten en 8 paar eenden angeschaft.